බලු පැටව් පොළොවෙ ගසා මරද්දී සත්ත්ව සුබසාධන පනතට බාලගිරි


සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත සම්බන්ධයෙන් මෙරට බොහෝ දෙනෙක් උනන්දු වෙති. එසේ වුවද අදාල කෙටුම්පතට සිදුවන්නේ කුමක්දැයි නිශ්චිතව දන්නේ කවුරුන්ද ? ඊට විමසිලිමත්වත්වන්නෝ බොහෝය. නමුත් ඔවුන්ගේ උනන්දුවේ තරමටවත් පසුගිය කාලයේ ඊට සාධාරණයක් සිදුවූයේ දැයි විමසා බැලිය යුතුය.

සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පතේ මෑත කාලීන දිග හැරුම  වසර පහළොවකටත් වැඩි අතීතයක් කරා දිව යයි. විවිධ මට්ටමෙන් වාචිකව සන්නිවේදනය වෙමින් තිබු මෙම සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත යම් ඉදිරි පිම්මක් තැබුවේ 2015 වසරේදී සිදු කළ මහජන මත විමසීම හරහාය.

2016 ජනවාරි 13 වැනිදා ඊට කැබිනට් අනුමැතිය ලද බවට විවිධ ස්ථිරවල කතාබහ වෙයි. ඉන් සිදුව ඇත්තේ සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පතක නව අවශ්‍යතාව සදහා අමාත්‍ය මණ්ඩල අනුමැතියද ලැබුණු බවයි. ඇතැම්විට මෙම කාරණාව එවකට සමාජගත වුයේ සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත නීතියක් බවට පත්වීම එමගින් සිදුවුවා යැයි හැගෙන පරිදිය. නමුත් සිදුවුයේ වෙනකකි.

සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුව ඔස්සේ පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත්කොට පාර්ලිමේන්තුවේ බහුතර බලයෙන් එය පනතක් ලෙස සම්මත වීම දක්වා ක්‍රියාවලියේ, නීති කෙටුම්පත් කාර්ය ඉදිරියට ගෙනයාමට පමණක් අදාල කැබිනට් අනුමැතිය නෛතික පිළිගැනීමකට ලක්වී තිබිණි.

රජය සත්ත්ව සුබ සාධණ පනත් කෙටුම්පත පිළිගත්තාය යන්න නිල වශයෙන්  පිළිගැණුනද ? එය නීතියක් දක්වා ගෙනයාමේ අති දුෂ්කර කාර්යට රාජ්‍ය මට්ටමෙන් ලැබුණේද ? ලැබෙමින් පවතිනුයේ ද ?  එතැන් සිට මන්දගාමී ප්‍රතිචාරයකි.

1907 සත්ත්ව හිංසනය වැළැක්වීමේ ආඥා පනත ඔස්සේ  සත්ත්ව සුබසාධනය පිළිබදව කරුණු අන්තර්ගත කළද, සත්ත්ව හිංසනය පිළිබද නීතිය අවසන්වරට සංශෝධනය වුයේ 1955දීය. ඒ අනුව ගත් කලද වසර 65ක් තිස්සේ මෙම නීති සංශෝධනය වීමක් සිදුව නැත. 

2010 වසරේදී අතුරලියේ රතන හිමි පෞද්ගලික මන්ත්‍රි යෝජනාවක් ලෙස පාර්ලිමේන්තුවට සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත ඉදිරිපත් කළ ද,පාර්ලිමේන්තු  න්‍යාය පුස්තකයට සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත ඉදිරිපත් නොවුයේ එය අවසන් කෙටුම්පතක් ලෙස නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුව සහ ආදාල අමාත්‍යංශ මැදිහත්වීම ඔස්සේ පාර්ලිමේන්තුවට නෛතික ක්‍රමවේදය ඔස්සේ අවසන් වශයෙන් ඉදිරිපත් නොවීම නිසාය. 

ඇත්තටම සිදුවුයේ කලින් කලට විෂයභාර  අමාත්‍යංශය සහ නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුව අතර  සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත දෝලනය වීමයි. නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුවේ නීති සකස් කිරීමේ ක්‍රියාවලිය පිරික්සා බැලීමේදී මේ පිළිබදව පුළුල් අදහසක් ලබාගත හැකිය. 

අදාල නෛතික ක්‍රියාවලියේ සිදුවන පහත සදහන් ක්‍රියාවලියන් සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත වෙනුවෙන් මේ දක්වා ක්‍රියාත්මක වී නොමැති බව ඔබට වටහා ගත හැකිය.

අමාත්‍ය මණ්ඩලය විසින් පනත් කෙටුම්පත රජයේ ගැසට් පත්‍රයෙහි පළ කිරීම අනුමත කරනු ලැබු විට, අමාත්‍යාංශය විසින් පනත් කෙටුම්පත භාෂාත්‍රයෙන් ම රජයේ මුද්‍රණාලයාධිපති වෙත ඉදිරිපත් කළ යුතු ය. පනත් කෙටුම්පත පළමුවෙන්ම රජයේ ගැසට් පත්‍රයෙහි අතිරේකයක් ලෙසින් පළ කරනු ලබන අතර, භාෂාත්‍රයෙන් මුද්‍රණය කරනු ලැබූ කෙටුම්පත අවසන් සෝදුපත් කියවීම සහ අනුමැතිය සඳහා මුද්‍රණාලයාධිපති විසින් නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක වෙත යවනු ලැබේ.

පනත් කෙටුම්පත රජයේ ගැසට් පත්‍රයෙහි පළ කරනු ලැබූ විට ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ප්‍රකාර එය පළ කරනු ලැබූ දිනයෙන් දින 14 ක් ඉකුත් වීමෙන් පසුව, එය පාර්ලිමේන්තුවේ න්‍යාය පත්‍රයට ඇතුළත් කළ යුතු ය. පාර්ලිමේන්තුව වෙත ඉදිරිපත් කිරීමෙන් (පළමුවර කියවීමෙන්) පසුව පාර්ලිමේන්තුව විසින් එය පනත් කෙටුම්පතක ස්වරූපයෙන් මුද්‍රණය කරන මෙන් පාර්ලිමේන්තු මහලේකම්වරයා වෙත නියම කරමින් එයට අංකයක් ලබාදෙනු ඇත.

පනත් කෙටුම්පතක් පාර්ලිමේන්තුවේ න්‍යාය පත්‍රයට ඇතුළත් කරනු ලැබූ විට එය දෙවැනි වර කියවීමේ විවාදය සඳහා දිනයක් (පනත් කෙටුම්පත ඉදිරිපත් කරනු ලැබූ දින සිට දින හතකට කලින් නොවන දිනයක්) නියම කරනු ලැබේ. එම කාලසීමාව ලබා දී ඇත්තේ යම් පුරවැසියකුට එම පනත් කෙටුම්පත ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණය ඉදිරියේ අභියෝගයට ලක් කිරීම සඳහා ය. විවාදයට භාජනය කෙරෙන කරුණු සම්බන්ධයෙන් පැන නගින යම් වෙනස් කිරීම් කාරක සභා අවස්ථා සංශෝධන මාර්ගයෙන් සිදු කරනු ලැබිය හැක්කේ දෙවැනි වර කියැවීමෙන් පසුව පැවැත්වෙන පනත් කෙටුම්පතේ කාරක සභා අවස්ථාවේ දී ය. අමාත්‍ය මණ්ඩලය විසින් මුල් අවස්ථාවේ දී අනුමත කරනු ලැබූ ප්‍රතිපත්තියට බැහැරව අලුතින් කිසිදු කරුණක් කාරක සභා අවස්ථා සංශෝධන මාර්ගයෙන් ඇතුළත් කරනු නොලැබිය යුතු ය.

සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත පාර්ලිමේන්තුවේ පනතක් ලෙස සම්මතවීම සදහා අවශ්‍ය ඉහත කාරණා මේ දක්වා ඉටුවී නොමැත. 

ඒ නිසා, පාර්ලිමේන්තුවේ හමස් පෙට්ටියේ තබා ඇති සත්ත්ව සුබ සාධන පනතක් නැත. ඇත්තටම සිදුව ඇත්තේ අමාත්‍යංශ මට්ටමෙන් ඊට ලැබෙන නිද්‍රාශීලි ප්‍රතිපත්තියයි. කලෙන් කලට අමාත්‍යංශ හා විෂය පථ පමණක් නොව අමාත්‍යංශ ගොඩනැගිලි මාරුවන අවස්ථාවලදීද සත්ත්ව සුබසාධන පනත් කෙටුම්පතට එය අහිතකර ලෙස බලපා තිබේ.

2017 වසරේදී නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුව විසින් සත්ත්ව සුබසාධන පනත් කෙටුම්පත සංස්කරණවලින් අනතුරුව එවකට විෂය පථය භාර ග්‍රාමීය කටයුතු අමාත්‍යංශයට එය පැවැරුවේය. එතැන් පටන් මේ දැක්වා නැවත නැවතත් සිදුවන්නේ කුමක්ද ? නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුව සහ විෂය භාර අමාත්‍යංශය අතර අඩු ලුහුඩු කම් සැකසීමේ ක්‍රියාපටිපාටියයි.

දැනට පවතින තත්ත්වය නම් නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුවෙන් මහවැලි,කෘෂිකර්ම,වාරිමාර්ග සහ ග්‍රාමීය සංවර්ධන අමාත්‍යංශයට එවැනි යෝජනා ඇතුළත් කොට නැවත යොමුකළ කෙටුම්පත නැවත නීති කෙටුම්පත් සම්පාදක දෙපාර්තමේන්තුවට ඉදිරිපත් කිරීමට සැකසීම දක්වා වු කාර්ය බව ජාතික ආහාර ප්‍රවර්ධන මණ්ඩලයේ හිටපු සභාපති වෛද්‍ය සෑම් ඩැනියෙල් මහතා පැවැසීය.

මම විශ්‍රාම යාමට පෙර අදාල පනත් කෙටුම්පත අමාත්‍යංශයට යොමු වුවා. නමුත් මැතිවරණ සහ අමාත්‍යංශය ස්ථාපිතව පැවැති ස්ථාන වෙනස්වීම වැනි කාරණා හේතුවෙන් අදාල කටයුතු තවම අවසන් නැති බවයි විශ්වාස කරන්නෙයැයි හෙතම සදහන් කළේය.

මේ සම්බන්ධයෙන් මහවැලි,කෘෂිකර්ම,වාරිමාර්ග සහ ග්‍රාමීය සංවර්ධන අමාත්‍යංශය දුරකථනය ඔස්සේ සම්බන්ධ කරගනිමින් වගකිව යුතු පාර්ශවයකින් අදාල තොරතුරු මුලාශු කර ගැනීමට ගත් උත්සාහය ව්‍යවර්ථ විය.

ජාත්‍යන්තර මානුෂීය සංවිධානය (HSI) සමග එක්ව සත්ත්ව සුබ සාධන එකමුතුව (Animal Welfare Coalition) වසර ගණනාවක් තිස්සේ මෙම පනත් කෙටුම්පත පනතක් දක්වා ගෙනඒමේ අවශ්‍යතාව සමාජගත කරමින් ඊට විවිධ අංශ ඔස්සේ මැදිහත් වෙමින් සිටියි. මේ දක්වාද එම මැදිහත්වීම යාවත්කාලීන කරමින් ඔවුන් විවිධ වැඩසටහන් සංවිධානය කරයි. 

ජාත්‍යන්තර මානුෂීය සංවිධානයේ (HSI) මෙරට ප්‍රධානී නීතිඥ වොසිතා විජේනායක මහත්මියගෙන් අප මේ ගැන විමසා සිටියේය..

සත්ත්ව හිංසනය සම්බන්ධයෙන් තවමත් ක්‍රියාත්මක වන්නේ 1907 තරම් යල් පැනගිය නීතියි. මේ නිසා මහජන අදහස් විමසීමෙන් පසුව සැකසුණු සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත බලාත්මක කිරීමේ අවශ්‍යතාව වර්තමානයේ තදින් දැනෙන්නට පටන්ගෙන තිබෙනවා. දෛනිකව අසන්නට ලැබෙන සත්ත්ව හිංසනයට අදාල විවිධ සිදුවීම් ඊට කදිම උදාහරණ සපයනවා. ඒ නිසා අප රජයෙන් ඉල්ලා සිටින්නෙ සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත හැකි ඉක්මනින් පනතක් ලෙස පාර්ලමේන්තුවේ සම්මත කර,නීතියක් ලෙස බලාත්මක කරන ලෙස යැයි ජාත්‍යන්තර මානුෂීය සංවිධානයේ (HSI) මෙරට ප්‍රධානී නීතිඥ වොසිතා විජේනායක මහත්මිය පැවසුවාය.

සත්ත්ව සුබ සාධන අධිකාරියක් පිහිටුවීම, සත්ත්ව අයිතිවාසිකම් පිළිබද දැනුවත් කිරීම, සත්ත්වයන් ළග තබාගන්නා පුද්ගලයන්ගේ යුතුකම් සහ දඩුවම්වල ස්වභාවයන් වර්තමානයට ගැලපෙන පරිදි පුළුල්වන මෙම සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පතට මෙතරම් බාලගිරි දෝෂයක් ඇත්තේ ඇයිදැයි යන්න සත්ත්ව හිංසාවට විරුද්ධ සත්ත්ව ලෝලීන්ටත් උභතෝකෝටික ප්‍රශ්නයකි.

මෙම ගැටලුවට විසදුම් සෙවීමට ප්‍රමාද වෙද්දී අපට අසන්නට ලැබුණු සත්ත්ව හිංසනයේ ආසන්නම සිදුවීම වුයේ මීගමුව, මුන්නකරයේ, සිරිවර්ධන පෙදෙසේ කාන්තාවක විසින් මාස හයක රිච්බෑග් බලු පැටියෙකු පොළොවෙ ගසා මරණ ලද බව කියන සිදුවීමකි.

අදාල බලු සුරතලා පසුගිය දිනෙක අසල්වැසි නිවසේ මුළුතැන්ගෙට රිංගා ඇති අතර එහි බීමතින් සිටි කාන්තාව බලු පැටියා ඔසවා පොළොවෙ ගසා ඇති බව කියයි.

මීගමුව පොලිසියේ විවිධ පැමිණිලි අංශයේ පොලිස් සැරයන් ප්‍රේමකුමාර (52282) කාන්තා පොලිස් නිලිධාරිනි සංජීවනී (6792) එක්ව සැකකාර කාන්තාව අත්අඩංගුවට ගෙන අධිකාරණයට ඉදිරිපත් කර තිබිණි.

මෙවැනි සිද්ධි අරඹයා බලාත්මක විය හැකි සත්ත්ව සුබ සාධන පනත් කෙටුම්පත මේ දක්වා කෙටුම්පතකට සීමා වී  තිබුණද එය පනතක් ලෙස බලාත්මක කරගන්නා තුරු දැනට පවතින 1907 සත්ත්ව හිංසනය වැළැක්වීමේ ආඥා පනත ඔස්සේද චුදිතයන්ට දඩුවම් ලබාදීමේ හැකියාව තිබේ.

බල්ලෙකු වෙඩි තබා ඝාතනය කළ පුද්ගලයෙකුට මාස තුනක සිර දඩුවමක් ලබා දුන් අධිකරණ ඉතිහාසය එවැනි සිදුවීම්වල නීතිය බලාත්මක වු අකාරය මොනවට පැහැදිලි කරයි. මේ සියල්ල අතරේ සත්ත්ව සුබ සාධන පනත අද නොවේ හෙට බාලගිරියෙන් මුදාගැනීම ඔබ අප සියලු දෙනාගේ වගකීමය.

රමේෂ් වරල්ලෙගම